15 dec 2013

Derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge uitgesteld tot 2025

Uit een blijkt dat de bijkomende sporen tussen Gent en Brugge niet tegen 2016, maar pas tegen 2025 klaar zullen zijn. Voor Aalter betekent dit nóg langer wachten op toegankelijke perrons en een betere stationsomgeving met .

vraag van Groen aan minister Labillemeer overdekte fietsstallingen en een tweelagige parking

De uitbreiding van het spoorwegnet tussen Gent en Brugge is nodig. Met de huidige installaties is het onmogelijk om de komende jaren de verwachte stijging van de reizigers met 43% op te vangen. Momenteel zijn er werken tussen Gent en Landegem en tussen Beernem en Brugge. In 2016 zouden de sporen in gebruik kunnen worden genomen.

Nu blijkt er echter geld te kort te zijn en wordt - in alle stilte - de timing van 2016 verschoven naar 2025. Voor Aalter zal er aan de stationsomgeving op korte termijn dus niets veranderen. Geen toegankelijke perrons, geen extra fietsstallingen, geen bijkomende parking. Minister Labille gaf aan dat er een behoeftenonderzoek zou komen. Voor Groen is het alvast duidelijk: de behoeften aan de stationsomgeving zijn groot. Er is nood aan bijkomende, diefstalveilige fietsstallingen en eenverdubbeling van het aantal parkeerplaatsen dringt zich op. Maar ook de Aalterse CD&V/N-VA heeft haar plannen voor de heraanleg van de stationsbuurt opgeborgen. Daarbij werd ook de aanleg van het voetpad aan de Weibroekdreef geschrapt, wat al helemaal onbegrijpelijk is en totaal niets te maken heeft met dit dossier.

De CD&V/N-VA ligt duidelijk niet wakker van de chaos aan het station. Ook in de federale regering was onze man blijkbaar in slaap gevallen bij het ter sprake komen van dit dossier. Groen blijft dit actief opvolgen. We ijveren voor het behoud van de oorspronkelijke planning voor de as Gent-Brugge en voor de heraanleg van de stationsomgeving.

 

meer info: Mieke Schauvliege ? mieke.schauvliege@groen.be ? 0479 34 40 17

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.