- De maximale snelheid moet duidelijk zijn door de inrichting van de weg. We veranderen de snelheidslimieten alleen nadat we de weg hebben aangepast. Als een volledige herinrichting nog niet mogelijk is, doen we kleine, tijdelijke aanpassingen om het verkeer veiliger en de omgeving aangenamer te maken.
- Voetpaden en openbare gebouwen maken we toegankelijk voor rolstoelgebruikers, mensen die slecht te been zijn en slechtzienden. We werken samen met de inwoners om putten en obstakels in kaart te brengen en weg te werken.
- Fietspaden moeten aan beide kanten van de weg liggen. Fietspaden die nu in twee richtingen aan één kant van de weg liggen, veranderen we geleidelijk naar fietspaden aan beide kanten om gevaarlijke oversteekplaatsen te vermijden.
- Na overleg met de inwoners herzien we de huidige circulatieplannen. Onnodige maatregelen schaffen we af als we de verkeersveiligheid kunnen garanderen. We denken bijvoorbeeld aan de Moerstraat, waar nu een snelheidslimiet van 30 km/u geldt, maar waar er voldoende ruimte is voor een apart fietspad.
- We creëren veilige en aantrekkelijke wandel- en fietspaden die haltes van het openbaar vervoer verbinden met natuurgebieden. De fietsbrug over het kanaal is een belangrijke ontbrekende schakel die een veiligere en prettigere verbinding kan maken tussen het station van Aalter en het Drongengoed. We willen van dergelijke belangrijke verbindingen groene corridors maken door zorg te dragen voor de bestaande bermen, straatbomen en kleine landschapselementen. Waar mogelijk planten we extra groen.
- Alle bedrijventerreinen moeten gemakkelijk bereikbaar en toegankelijk zijn, ook voor fietsers en voetgangers. Deelfietsen en deelsteps zijn beschikbaar voor de rit tussen het station en de bedrijventerreinen.
- Het geplande regionaal overslagcentrum aan het kanaal zal meer dan 13.000 extra vrachtwagens op de weg brengen. Die moeten allemaal langs het kruispunt Brugstraat/N44. Dit kruispunt heeft nu al vaak files en is gevaarlijk. We willen dat dit probleem wordt opgelost voordat het overslagcentrum actief goederen van het water naar de weg brengt. We vragen de Vlaamse overheid om dit snel aan te pakken.
- Bij wegenwerken en werven zorgen we voor duidelijke communicatie en veilige alternatieven, in overleg met de buurt. We letten extra op voetgangers en fietsers. Ook controleren we of de aannemer zich aan de afspraken houdt.
- We nemen maatregelen voor meer veiligheid en minder aanschuiven aan de schoolpoorten. Waar mogelijk organiseren we schoolstraten, wat betekent dat auto’s en zwaar verkeer niet zijn toegestaan vlak voor en na schooltijd. Dat zorgt voor een rustigere omgeving, minder verkeerschaos en betere luchtkwaliteit.
- We verhogen het jaarlijks budget voor kleine verbeteringen en onderhoud, zoals het wegwerken van drempels of andere obstakels, het herstellen van putten en bulten, het corrigeren van verkeerde verkeersborden ... Het budget wordt zes jaar lang gebruikt, niet alleen vlak voor de verkiezingen.
- In dorpsstraten waar geen fietspad mogelijk is, richten we fietsstraten in. Auto’s zijn er te gast: ze mogen niet sneller dan 30 km/u rijden en geen fietsers inhalen. Lodorp is de eerste plaats waar we dit invoeren. We zorgen ervoor dat de regels in fietsstraten goed worden nageleefd. Waar de weg breed genoeg is, maken we echte fietspaden of fietssuggestiestroken.
- De tunnel onder het spoor tussen de Stationsstraat en de Drogenbroodstraat is onveilig voor fietsers. Er zijn al veel ongelukken gebeurd op het smalle fietspad. De voetgangerstunnel tussen de Brugstraat en de Loskaaistraat is geen goed alternatief voor fietsers. Groen wil de belangrijkste tunnel onder het spoor in Aalter-Centrum veilig maken voor fietsers.
- Een verzonken parking met meerdere verdiepingen moet de parkeerproblemen rond het station van Aalter oplossen. In afwachting van een volledige herinrichting nemen we veiligheidsmaatregelen zoals verlichting en duidelijke borden voor de kiss and ride-zone aan de achterkant van het station. Extra toezicht op drukke momenten helpt de verkeersregels beter te handhaven.
- In de Weibroekdreef en de Molenstraat moeten de lang beloofde voetpaden er snel komen.
- We trekken het bestaande fietspad in de Oostmolenstraat door van Oostmolen-Veer tot aan de Bellemdorpweg. We richten de Mariahovelaan opnieuw in en leggen in beide richtingen een fietspad aan.
- Smalle, landelijke wegen die niet voor doorgaand verkeer zijn, vormen vaak de route tussen fietsknooppunten. Op deze belangrijke fietsverbindingen willen we een maximum-snelheid van 50 km/u om veilig en aangenaam fietsen te garanderen.
- We maken een plan om alle trage wegen te herstellen tegen het einde van de legislatuur (2030).