Fietspad Bellem-Aalter lost fietsonveiligheid niet op

22 November 2017

Groen juicht een fietspad natuurlijk toe, maar heeft toch enkele ernstige bedenkingen bij het voorstel van de fietsverbinding tussen Bellem en Aalter. Zo vinden we het jammer dat gekozen is voor een afwisselend dubbel- en enkelrichtingsfietspad in de Bellemdorpweg. Dit zorgt ervoor dat fietsers op nauwelijks 1 km afstand meerdere malen de rijweg moeten dwarsen, terwijl het toch gaat om een weg met heel wat doorgaand verkeer. Dat creëert gevaarlijke situaties die hadden kunnen vermeden worden. Maar vooral het feit dat het fietspad stopt aan het kruispunt met de Bellemstraat vindt geen genade bij Groen. Het is immers de bedoeling dat het verkeer en zeker het snelle en zware verkeer na de herinrichting van de Bellemstraat doorrijdt richting Oostmolenstraat en Weibroekdreef. Daar wordt het verkeer dus drukker. Maar voor de fietser die daarlangs moet, is niets voorzien en komt er ook geen enkele verkeersremmende maatregel. Dit is nochtans superdringend en wordt al jarenlang beloofd. Ook de bocht van de Oostmolenstraat met Oostmolen-Veer, langswaar fietsers omgeleid worden die de langeafstandsroute langs het kanaal willen fietsen, is niet veilig voor fietsers. Als je vanuit de richting Aalter komt, moet je eerst op een onveilige manier het fietspad in de Oostmolenstraat verlaten, en 50m verder moet je bijna blind voor het drukke tegenliggend verkeer naar Oostmolen-Veer.

 

Het kan anders, dat is evident. Ons voorstel:

  1. de uitbouw van de Korte Kave tot fietsverbinding en bij voorkeur tot fietsstraat (waar de auto's dus achter de fietsers moeten blijven)
  2. het fietspad in de Bellemdorpweg doortrekken in de Oostmolenstraat, voorbij de Weibroekdreef en tot aan de aansluiting met het bestaande fietspad in het eerste gedeelte van de Oostmolenstraat.
  3. het opwaarderen van de verbinding met Houtem in de Weibroekdreef tot fietsstraat; die weg leidt dan zowel naar het station als naar het eerste gedeelte van de Oostmolenstraat, waar ondertussen al een fietspad is.

Op die manier wordt een echt fietslint gecreëerd. Het is een voorbeeld van wat Groen bedoelt met een fietsbeleid. Wat nu voorligt is een onvolledige oplossing die op een aantal plaatsen meer veiligheid biedt aan fietsers, maar de onveiligheid op andere plaatsen niet aanpakt of zelfs verhoogt.