Aalter, de oorzaak van de slechte cijfers
Gelet op de beperkte investeringen in herinrichting van gemeentelijke wegen in Aalter is Groen! Aalter niet verwonderd over deze resultaten. Opvallend is dat dodelijke ongevallen op het Aalterse grondgebied alle 3 overdag gebeurden en ook niet in het weekend. Dit en de aard van het ongeval (problemen met zichtbaarheid kruispunt,controleverlies bij inhaalmanoeuvre) toont aan dat de weginrichting een belangrijke rol speelde. En nog erger; het Aalterse College doet er niets aan. Twee van de drie locaties (kruispunt Brouwerijstraat-Kruisstraat, Wingenestraat) met dodelijke ongevallen zijn echt onveilige locaties waar een herinrichting nodig is. Ondanks onze herhaalde vraag is nog steeds niets aan deze toestand veranderd. Het kruispunt Brouwerijstraat ?Kruisstraat is niet gewijzigd. De geplande werken aan de Wingenestraat lopen niet verder dan de Egypteveldstraat. Belangrijk is ook een evaluatie van de snelheidslimieten. Zo is het onbegrijpbaar dat je op de weg van Aalter naar Maria-Aalter (Stratem, Aalterstraat) nog altijd 90 km/u mag rijden terwijl op veel veiligere wegen dit veelal maar 70 km/u is.
Andere locaties in Aalter waar opvallend veel ongevallen gebeuren (>10) zijn de Bellemstraat, Brouwerijstraat, Heirstraat, Knokkeweg, Rondpunt, Lostraat, Steenweg op Deinze, Stratem, Stationsstraat en Tielste Steenweg. In Knesselare zijn dat 4 straten namelijk Knoksestraat, Kloosterstraat, Veldstraat en Urselse weg. Groen! Aalter vraagt een duidelijke analyse van de oorzaak van de ongevallen. Deze cijfers zijn zeer belangrijk voor de actualisatie van mobiliteitsplan. Het mag niet blijven bij beperkte aanpassingen. Een grondige actualisatie is nodig; hierbij zijn de gevens van ongevallenstatistieke belangrijk om prioriteiten te stellen. Groen!Aalter dringt aan op duidelijke actie om de Aalterse wegen veiliger te maken.
Meer info: Mieke Schauvliege, gemeenteraadslid, 0479 /34.40.17 - [email protected]
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter